Ketsuppipullo, jonka kaikki tuntevat

Felix-ketsuppi on ollut Suomen markkinoilla jo reilut 50 vuotta. Moni muistaa lapsuudestaan pienistä pulloista tehdyt hiekkalaatikkolapiot! Felix-brändin alla on nykyään ketsuppien ja vihannessäilykkeiden lisäksi myös monenlaisia maustekastikkeita, majoneeseja ja valmisruokia. Nimi Felix tarkoittaa onnellista.

Felix-tuotemerkin historia

Kaikki sai alkunsa toisen maailmansodan aikaan, kun tsekkoslovakialainen Herbert Felix pakeni juutalaisvainoja Ruotsiin ja aloitti yhteistyön ruotsalaisen etikkatehtailijan kanssa. Herbert Felix sai luvan käyttää etikkatehtaan ylijäämätuotannon kurkkujen säilömiseen. Etikkakurkkujen säilönnästä Herbert oli saanut oppia ja kokemusta isoisältään, joka oli jo 1900-luvun alussa säilönyt kurkkuja teollisessa mittakaavassa. Herbertin tuotteita ryhdyttiin myymään tuotemerkillä Felix. Tuoteperhe laajeni ketsupilla vuonna 1956.

Suomessa Felix-ketsupin  myynti ja markkinointi alkoi vuonna 1963. Kolme vuotta myöhemmin, eli vuonna 1966, elintarvikeyritys Marco California aloitti toimintansa Sauvossa, yrityksen toimiala oli vihannessäilykkeiden valmistus. Sittemmin (1986) yrityksen osti silloinen Felix Abba (nykyinen Orkla Suomi), ja Marco Californian vihannessäilykkeet siirtyivät Felix-tuotemerkin alle.

Felix on saavuttanut Suomessa merkittävän aseman Suomen suosituimpana ketsuppina, kurkku- ja punajuurisäilykkeenä sekä salaatinkastikkeena. Felix-tuotemerkin tuotteilla on siis pitkä historia, jota leimaa osaaminen, laatu ja maku.

Tiesitkö: Nykyisinkin suosittu perunamuusijauhe on alun alkaen tuotettu puolustusvoimille, joka tarvitsi painoltaan kevyitä, ravintorikkaita, hyvin säilyviä ja helposti kuljetettavia elintarvikkeita!

Felix-tuotemerkin historia rakentuu vahvasti ketsupin ja vihannessäilykkeiden varaan.