Herkullinen historiamme

Felix-brändin tarina on pitkä ja täynnä mitä nostalgisempia hetkiä – eikä suotta, sillä meidän kaikkea tekemistä on aina leimannut vahva osaaminen, korkea laatu ja tietysti erinomainen maku. Nykypäivänä Felix onkin saavuttanut Suomessa merkittävän aseman Suomen suosituimpana ketsuppina, kurkku- ja punajuurisäilykkeenä sekä salaatinkastikkeena.

Mistä nimi Felix tulee?

Kaikki sai alkunsa toisen maailmansodan aikaan, kun tsekkoslovakialainen Herbert Felix pakeni juutalaisvainoja Ruotsiin ja aloitti yhteistyön ruotsalaisen etikkatehtailijan kanssa. Per Håkansson oli perustanut etikkatehtaan Eslöviin vuonna 1874 ja Herbert Felix sai luvan käyttää etikkatehtaan ylijäämätuotannon kurkkujen säilömiseen. Etikkakurkkujen säilönnästä Herbert oli saanut oppia ja kokemusta isoisältään, joka oli jo 1900-luvun alussa säilönyt kurkkuja teollisessa mittakaavassa. Herbertin tuotteita ryhdyttiin myymään tuotemerkillä Felix.

Herbert Felix

Kaikki sai alkunsa kurkuista

Ihmiskunnan historiassa säilöttyjen vihannesten historia ulottuu kauas ajassa taaksepäin. Jo ennen ajanlaskumme alkua ihmiskunta on viljellyt vihanneksia. Pohjoismaissa varakas herrasväki viljeli kurkkua jo 1600-luvulla.

Vaikka olemmekin parhaiten tunnettuja ikonisesta ketsuppipullostamme, olemme tehneet töitä herkullisten makuelämyksien eteen jo kauan ennen punaisen pullomme syntyä.

1930-luvulla

Etikan kysyntä alkoi hiipua, joten etikan valmistajat ryhtyivät pohtimaan keinoja etikan menekin lisäämiseksi. Kurkkujen säilöntä etikkaliemeen alkoi, jonka myötä myös etikan kysyntä ja tarve kasvoi. Tuotekehittelystä vastasi Herbert Felix ja kurkut nimettiin hänen mukaansa. Vaikka Felix-kurkkujen historia on pitkä, sama nimi on säilynyt läpi historian.

1939

Vuonna 1939 alkoi etikkaliemeen säilöttyjen kurkkujen myynti Ruotsissa. Pari vuotta myöhemmin Suomessa perustettiin yritys nimeltä Marja ja Säilyke Oy, jonka tavaramerkki oli Marke. Yrityksen tehdas sijaitsi Turussa Fleminginkadun ja Amiraalistonkadun kulmassa. Tehtaalla valmistettiin muun muassa hilloja, mehuja ja kurkkuja.

1954

Yrityksen nimeksi muutettiin Felix Ab.

Ketsuppipulloja historiasta

Felix saapuu Suomeen – ja kaikkien tuntema ketsuppipullo syntyy

Vuonna 1956 tuoteperhe laajeni ketsupilla. Suomessa Felix-ketsupin  myynti ja markkinointi alkoi vuonna 1963 sekä samana vuonna alkoi virallisesti Felix-tuotteiden markkinointi koko maassamme.

1963

Suomessa Felix-ketsupin  myynti ja markkinointi alkoi vuonna 1963 sekä samana vuonna alkoi virallisesti Felix-tuotteiden markkinointi koko maassamme.

1966

Elintarvikeyritys Marco California aloitti toimintansa Sauvossa, yrityksen toimiala oli vihannessäilykkeiden valmistus. 

1969

Maku-viipalekurkku lanseerattiin markkinoille – kyseessä oli ensimmäinen viipaloitu kurkkusäilyke lasitölkissä. Uutuustuote oli huima menestys jo heti syntyessään, sillä ensimmäinen tuotantoerä myytiin loppuun jo syksyn kuluessa. Uutuuden suunnitteluun otettiin mallia Ruotsista, mutta tuote kehitettiin suomalaiseen makuun.

Mustavalkoinen historiakuva vihannessäilyketehtaalta

1984-1986

Abba Oy ja Oy Felix Ab perustettiin vuonna 1986. Saman vuonna Felix Ab osti Sauvosta Turun Urusvuoreen muuttaneen Marco California -yhtiön.

1990-luvulla keittiöt koneellistuivat ja maustamisen uusi aikakausi alkoi

Vaikka lama kurittikin kansaa, kotikeittiöihin alkoi ilmestyä entistä enemmän koneita. Aluksi kodinkoneet toimivat kaasulla, mutta pikku hiljaa sähkölläkin toimivia koneita hankittiin keittiöihin. Vuonna 1990 mikroaaltouuni oli jo 3/5-osalla suomalaisista kotitalouksista.

1990

Lanseerattiin uudet perhekoot vastaamaan paremmin kuluttajien kysyntään: Felix Maku valikoituja kurkkuja (3 kg/1,6 kg) ja Kokonaisia punajuuria (3 kg/2,1 kg).

1991

Abba Oy ja Oy Felix Ab fuusioituivat Felix Abba Oy Ab:ksi (nykyinen Orkla Suomi) vuonna 1991.

1993

Felix on ollut 30 vuotta Suomen markkinoilla.

1993

Tomaatti ja kurkku löysivät tiensä samaan purkkiin ja kauppoihin ilmestyi uutuustuote; tulinen Salsasalaatti.

1995

Kuluttajien toivomuksesta lanseerattiin makeuttamaton Suolakurkku.

Felix Makukurkku 30 vuotta juhlavuosipakkaus

1999

Felix Maku viipalekurkku juhli 30-vuotispäiväänsä. Suosikkituote on jäänyt osaksi suomalaista ruokakulttuuria, eikä suosiolle näy loppua.

Uusi vuosituhat, uudet maut

Vuosituhannen vaihtuessa suomalaisten ruokavalioista oli tullut entistä yksilöllisempää. Televisiossa näytettiin entistäkin enemmän erilaisia ruokaohjelmia, mitkä inspiroivat suomalaisia kokeilemaan uusia makuja – ruokaharrastuksesta tuli trendikästä ja sellaisena se on pysynytkin ihan nykypäivään asti. 

2000

Keväällä lanseerattiin pitkittäin viipaloitu Voileipäkurkku ja syyskaudella markkinoille tuotiin Kuutiokurkku.

2003

Felix valikoima täydentyy uudella, koruviipaloidulla Voileipäkurkulla.

2004

Uudet eksoottiset kurkkusalaatit ja suikalepunajuuri löysivät tiensä suomalaisten keittiöihin.

Felix vihannessäilykkeitä menneisyydestä

Felix on nykyaikainen maustamisen asiantuntija

Felix on ystävä, joka tekee jokaisesta ateriasta parempaa. Niin kuin läpi historiamme, tekemistämme leimaa vielä tänäkin päivä vahva osaaminen, korkea laatu ja tietysti erinomainen maku.

Vastuullisuus on mukana kaikessa tekemisessämme niin raaka-aineista, työstä kuin pakkauksistakin lähtien. Olemme ottaneet viime vuosina isoja askelia entistäkin vastuullisempien makuhetkien luomisiksi – voit tutustua toimintaamme tarkemmin tästä.

2021

Street Kitchen – tuotesarja lanseerataan. Street Kitchen –tuotteiden avulla voit viimeistellä katukeittiön herkullisen elämyksen omassa keittiössäsi.

Tänään

Nykypäivänä Felix on osa Orkla Suomea. Orkla Suomi kuuluu norjalaiseen, Pohjoismaiden suurimpaan elintarvikealan yritykseen. Laajan tuotepalettimme kautta olemme ystävä jokaisessa hetkessä, niin arkena kuin juhlana. 

0
Myytyä tuotetta vuonna 2021

Felix tarjoaa
ketsuppeja majoneeseja salaatinkastikkeita sinappia chilikastikkeita tomaattipyreetä dressingejä piparjuuritahnaa vihannessäilykkeitä pakasteaterioita perunamuusia
jokaiseen pöytään

Tutustu Felix-tuotevalikoimaan: